Mindfulness & Sweet Dreams

Net voor de start van de lockdown afgelopen maart, trok ik heel benieuwd naar een workshop over slaap. Dat zette me aan het denken.  Hoe kan Mindfulness helpen om goed te slapen ? De afgelopen maanden met meer onrust, onzekerheid, steeds wisselende omstandigheden, hittegolven (zowel de temperaturen als de examenspanning in huis), …. waren de perfecte testcase.

Een goede nachtrust is essentieel voor je gezondheid, maar ook om te functioneren in het algemeen.  Vermoedelijk was je daar zelf ook al achter gekomen.  Als je moe bent, kan je niet helder denken, je concentratie vermindert en het lijkt of je niets afgewerkt krijgt.  Alles lijkt langer te duren.  Ook je geheugen lijdt eronder.  Zo vergeet je misschien ook nog eens wat je al wel gedaan had gekregen. 

Naast de verschillende biologische processen en ook de inrichting van je slaapomgeving, bepaalt je mentale barometer van het moment mee hoe sweet je dreams zijn ‘s nachts.  Piekergedachten, drukte in je hoofd, zorgen voor morgen, je kent het wel.  Ze zijn niet bevorderlijk voor een rustige nacht.  Toch manifesteren ze zich het liefst nét wanneer jij toe bent aan rust. 

Met Mindfulness train je jezelf om vat te krijgen op wat je wanneer aandacht geeft.  Om ’s avonds voor je gaat slapen net die rust in je hoofd te krijgen die je nodig hebt. Om ’s nachts je piekergedachten te slim af te zijn.

5 inzichten en tips om minder te piekeren en meer te genieten van je nachtrust :

Voor je gaat slapen :

Ga er niet op voorhand vanuit dat je gaat wakker liggen – zie gaan slapen telkens als een nieuwe gebeurtenis, waarbij je openstaat voor wat er op je afkomt, zonder verwachtingen.  Als je op voorhand al denkt ‘ik ga weer wakker liggen’, ga je onbewust je lichaam daar op voorbereiden.  Je creëert stress en activeert jezelf, in plaats van tot rust te komen.

Als je in alle rust naar bed gaat en de piekergedachten steken toch de kop op :

Stel vast dat je piekert – zo neem je afstand van de piekergedachten.  Alsof je naar een film van het gepieker kijkt.  Je piekert niet meer over wat er allemaal zou kunnen mislopen bij die presentatie morgen, maar je neemt een stap terug en je ziet jezelf erover piekeren.  Twee heel verschillende zaken.  In het piekerverhaal blijven hangen creëert stress. Voor je lichaam voelt het alsof wat je denkt echt gebeurt.  Beseffen dat je aan het piekeren bent, geeft je de mogelijkheid om ermee te stoppen.  Lukt het toch niet om afstand te nemen, vraag het dan even aan Rumi.

Stel jezelf de 3 magische vragen, de 3 poorten van Rumi – Is het waar wat ik denk ?  Helpt het me verder ? Is het vriendelijk ?  Zo ontkracht je de inhoud van je piekergedachten.  Het meeste gepieker is geen realiteit, maar enkel jouw invulling. Misschien ben je bang om iets niet goed te doen, omdat het de eerste keer is, omdat het vorige keer niet goed liep, ….. Onderzoek toont aan dat 85% van de zaken waarover we ons zorgen maken, niet gebeuren. Dus why worry ? Zeker als je weet dat je relativeringsvermogen ondertussen al wel slaapt.

’s Nachts lijkt een mug altijd een olifant – om te kunnen slapen vertragen een aantal biologische processen in je lichaam.  Je bloeddruk daalt, je ademhaling vertraagt, …  Ook je brein gaat over naar een minder actieve modus.  Het deel waar je emoties en gedachten gereguleerd worden, vertraagt zodat je kan slapen.  Keerzijde is dat ook de controle over je angstgebieden vermindert. Daarom lijken problemen ’s nachts ook groter dan ze echt zijn.  Je relativeringsvermogen staat al op non-actief en die mug wordt zo heel makkelijk een olifant …. Herinner jezelf eraan dat het ’s nachts moeilijker is om je piekerverhalen in de juiste proportie te zien.  Aangezien je ’s nachts ook niet de praktische mogelijkheid hebt om problemen op te lossen, heeft erover piekeren helemaal geen zin.  Kom uit je hoofd, focus op iets neutraals.

Breng je focus naar je adem – voel telkens hoe je buik als een ballon op- en neer gaat.  Rustig ademhalen geeft een signaal aan je brein dat er geen gevaar is.  Je kan ook focussen op geluiden, op het gevoel van het deken op je lichaam, op de temperatuur in de kamer, 10 positieve ervaringen van vandaag opsommen, ….  Ook dat stuurt een rustsignaal naar je brein.  Het zelf bewust sturen van je aandacht heeft als grote voordeel dat je niet op die piekertrein stapt.  Je kan écht maar aan één ding tegelijk denken.  Kies daarom positieve, ontspannende, slaapverwekkende gedachten en geniet van je nachtrust !

En tot slot …..


Until we are able to love and take care of ourselves,

We cannot be of much help to others.

Thich Nhat Hanh

Geïnspireerd en wil je wel meer weten over Mindfulness ? Neem een kijkje bij de workshops of als een persoonlijke benadering beter bij jou past is er ook de mogelijkheid voor persoonlijke coaching.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.