Change is not a project, it’s a process !

Een nieuw jaar met traditionele goede voornemens en nieuwe plannen.  Een heerlijk gevoel ! En toch sluimert er ergens in ons achterhoofd al té vaak een ‘maar’ of een ‘wat als ?’.   Hoe realiseer je die voornemens in 2019 wel ?  ­­­

Ons bewuste brein is verantwoordelijk voor onze rationele beslissingen maar bepaalt  slechts 5% van onze keuzes.  Ons onbewuste brein, waar zowel onze automatische processen, als de voorkeur voor aangename positieve ervaringen en herinneringen zit opgeslagen, bepaalt 95% van onze keuzes.  Het is dus goed om te weten dat het bewuste deel van ons brein het moet opnemen tegen 2 sterke onbewuste delen.  Zodra we hiermee rekening houden, verhoogt onze slaagkans op een positieve en blijvende verandering aanzienlijk.  Mindfulness kan je helpen afstand te nemen van de onbewuste geautomatiseerde processen, en bewust een nieuwe automatische reactie te ‘programmeren’ als aangename positieve ervaring in ons onbewuste brein.

5 tips om dit jaar met glans te slagen

Start met iets kleins – wees realistisch in je doel en wees vooral mild voor jezelf.  Echte verandering komt niet vanzelf, maar is het resultaat van jezelf elke dag opnieuw de tijd te gunnen om te veranderen.  Door de nieuwe gewoonte te blijven herhalen, maak je uiteindelijk een nieuwe automatische piloot aan. Wees dus niet té streng en probeer elke dag opnieuw te focussen op elke kleine stap die je zet.  Geniet van elke kleine overwinning !  Motivatiepsychologisch onderzoek toont aan dat deze kleine succeservaringen motiverend werken.

Start met iets wat je zelf écht wil – al te vaak worden ons goede voornemens aangepraat, waarvoor onze motivatie onbewust niet aanwezig is.  Het voelt meer aan als moeten veranderen dan zelf willen veranderen.  Zonder goesting houden we dit op lange termijn niet vol.  Enkel verandering die je zelf écht wil en voor jou goed aanvoelt, geeft energie !

Analyseer jouw automatische piloten verandering is een proces waarbij je elke dag sterker dan je automatische piloten en je oude gewoontes moet zijn. Als je weet wat je in je leven wil veranderen, onderzoek dan wat jouw automatische piloot triggert.  Meditatie kan hierbij helpen.  Vermijd of verander dan de omstandigheden die jouw automatische reactie activeert.  Dit kan door je dag anders in te delen, een andere routine op te bouwen, objecten te veranderen in je omgeving.  Denk maar aan de sigaret bij een pintje, dessert na het eten, chips in de zetel voor TV, …. Als je wil afvallen, verander je routine dan door na het eten eerst een wandeling te maken, de onbewuste gewoonte van een dessert na het eten bouw je zo om naar een gezondere gewoonte.

Start vandaag want ‘van uitstel komt afstel’.  Ons brein is gericht weerstand te bieden aan verandering, en zal dus al heel snel verschillende redenen aanvoeren om je van de verandering te doen afzien.  Het wil immers dat alles blijft zoals het is, en zal hiervoor meedogenloos jouw onbewuste automatische processen inzetten.  Zet vandaag die eerste kleine stap in je veranderingsproces en wees je brein te slim af.  Deze eerste stap zal goed aanvoelen en motiveren om verder te gaan. Hou hierbij je einddoel voor ogen, maar focus op het proces, op wat je nu bereikt en geef niet op !

Ervaar hoe goed de verandering aanvoelt – een positieve mindset motiveert en creëert een sneeuwbaleffect.  Uit onderzoek blijkt dat het minstens 21 dagen duurt voor een verandering een nieuwe gewoonte is, en dat deze pas na 6 maanden een deel van je persoonlijkheid is. Wees geduldig en bekijk elke kleine stap positief. Voel hoe de nieuwe gewoonte stilaan een onbewust automatisme wordt !

En tot slot ….


Geluk zit in de kleine momenten, verandering ook !


 

Lees ookThe happy student – healthy mind & body

 

3 gedachten over “Change is not a project, it’s a process !

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.