Mindfulness – the mythes

Mindfulness heeft mij in de tijd dat ik me er ondertussen in verdiep, al één en ander geleerd.  Dat mediteren niet noodzakelijk zweverig hoeft te zijn, maar eender waar kan en vooral heel fijn is om te doen.  Dat tijd iets is wat je zelf maakt, want niemand heeft tijd.  Dat je jouw tijd moet bewaken, zodat deze niet ingepalmd wordt door iets of iemand anders.  Dat onze hersenen geconditioneerd zijn om te denken en te presteren (meer, beter, anders, sneller, …… ). Onze gedachten blijven hangen in ons verleden of lopen vaak op de zaken vooruit.  En zo missen we wat er onder onze neus écht gebeurt.  Dat je dus niet niets kan denken, maar wel anders naar al die 1001 dagelijkse gedachten kan kijken. Ze hoeven jouw leven niet te leiden !

Mindfulness is aandachtstraining en vraagt oefening en geduld.  Met kleine stapjes kom ik elke dag vooruit, neemt mijn motivatie en nieuwsgierigheid toe en ontdek ik nieuwe dingen.  Ook wat mindfulness niet is.  Dus vooraleer ik verder wil ingaan op de voordelen en de praktijk van mindfulness, toch eerst de verwachtingen juist afstellen met een lijstje van zaken die je van mindfulness niet mag verwachten.  ’t Is maar dat je weet waar je aan begint !

Mindfulness is een kant-en-klaar recept voor instant-geluk helaas, niet dus ! Mindfulness zal je wel leren positiever in het leven te staan.  Je gaat minder piekeren over het verleden, minder opgeslorpt zijn door wat je allemaal nog moet bereiken of doen.  Je leert jouw focus meer te richten op wat er nu gebeurt en daar anders naar te kijken. Want mindfulness gaat de realiteit niet rooskleuriger maken, goeie en slechte momenten zullen er steeds zijn.  Door er anders mee om te gaan, leer je echter wel anders te reageren.  Door te beseffen dat alles uiteindelijk weer voorbij gaat, kom je tot rust, fysiek en mentaal.

Mindfulness is iets spiritueels – niet helemaal.  Mindfulness is gebaseerd op principes uit het boeddhisme. Maar mindfulness is ook een onderdeel van de Mind Body Medicine, een discipline die zich situeert in het gebied van de preventieve geneeskunde, psychologie en inderdaad, het spirituele.  Dus eerder een rationele benadering van hoe je je geest zelf beïnvloedt en hoe je zelf een groot deel van jouw stress creëert.  Meditatie is de oefening die je helpt om jouw aandacht te trainen en zo werk je preventief om stress, depressie en burn-out te vermijden.  Allemaal heel logisch !

Mindfulness vraagt veel tijd – wel en niet.  Je aandacht trainen is net zoals je lichaam trainen. Het vraagt oefening, geduld en doorzettingsvermogen.  En ook tijd.  Hoewel de formele meditatie, die meer tijd inneemt, een belangrijke rol speelt in jouw mindfulness-beleving, is het belang van de informele meditatie niet te onderschatten.  En net die dagelijkse kleine meditaties hoeven niet veel tijd in beslag te nemen en kunnen zowat overal (lees ook Meditate and relax your mind). Je merkt dat de kwaliteit van jouw aandacht verbetert en daarmee ook de kwaliteit van jouw dagelijks leven.

Mindfulness spreekt over de zijn-modus en staat gelijk aan passiviteit – ‘zijn in dit moment’ wil niet zeggen dat je passief in een hoekje kan gaan zitten en jouw toekomst mag verwaarlozen.  Het vraagt net een actieve betrokkenheid bij wat je exact op dit moment doet of doormaakt.  Het gaat over de vaardigheid om te kunnen omschakelen van human doing – leven in je hoofd met 1001 gedachten die jou leiden – naar human being – leven in dit moment, met een blik op jouw gedachten vanop een afstand, zonder erin mee te gaan.  Door op cruciale momenten even te stoppen en te kijken hoe het ‘nu’ met je is, creëer je ruimte om te zien of je goed zit of je jouw doelen of jouw richting moet bijstellen. In plaats van door te draven op een dood spoor, kies je telkens weer de beste actie.  Dat geeft niet alleen rust, maar ook energie, bevordert creativiteit, verhoogt jouw geluksgevoel, en zo veel meer.  Je gaat jouw toekomst dus positief tegemoet !

Mindfulness is ontspanning – dat kan, maar ontspanning is eerder een effect dan het doel van Mindfulness.  Mindfulness kan je net ook bewust maken van mentale of lichamelijke spanningen, die je eerder niet opmerkte, omdat je maar doordraaft.  Ken je het gevoel dat je net op vakantie ziek wordt ?  Heel logisch als je de signalen van lichamelijke spanning continue negeert omdat je steeds druk bezig bent.  Op vakantie kom je dan (hopelijk) eindelijk tot rust, en pas dan vallen de lichamelijke spanningen je op.  Door regelmatig even te stoppen en aandacht te geven aan jezelf en die signalen van spanning, kan je tijdig ingrijpen en op jouw rempedaal gaan staan (lees ook Stress … embrace or avoid ?). Mindfulness kan dus leiden tot ontspanning, maar betekent in de eerste plaats zelfzorg, door regelmatig even de tijd te nemen voor jezelf en jouw welzijn.

 

En tot slot ….


We cannot always change the events that happen to us in life,

but we can choose how we respond to them.


 

Lees ook : Mindfulness – the benefits

2 gedachten over “Mindfulness – the mythes

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.