Mindfulness – the benefits

Wetenschappelijk onderzoek heeft al uitgewezen dat meditatie duidelijk meetbare effecten heeft op de werking van ons brein.  Goleman en Davidson onderzoeken dit al meer dan 30 jaar en stelden vast dat meditatie onze hersenen op termijn letterlijk verandert, met tal van positieve voelbare effecten als gevolg.  Mindfulness, vooral gebaseerd op inzichtsmeditatie, heeft dan ook meerdere voordelen, die niet enkel op persoonlijk vlak, maar ook binnen scholen en het bedrijfsleven waardevol kunnen zijn.

De 5 belangrijkste positieve effecten van Mindfulness op een rijtje.

Mindfulness vermindert stress – dit is zowat het bekendste voordelen van Mindfulness.  Steeds meer legt de maatschappij druk op ieder van ons om beter, sneller, rijker, knapper, avontuurlijker, …. te zijn. Om deze ‘idealen’ te bereiken ga je vaak over jouw grenzen.  Meestal onbewust. Keer op keer met veel stress tot gevolg.  Continu op jouw gaspedaal staan, kan uiteindelijk leiden tot burn-out of depressie. (lees ook : Stress … embrace or avoid ?)

Mindfulness werd in onze westerse wereld geïntroduceerd door Jon Kabat-Zinn als het begrijpbare 8-weken traject MBSRMindfulness based stress reduction.  Aanvankelijk voor mensen met onbehandelbare pijn, maar al snel bleken ook de voordelen van Mindfulness als tegengewicht voor de continue maatschappelijke druk.  Segal, Teasdale en Williams koppelden aan MBSR psycho-educatie en elementen uit de cognitieve gedragstherapie rond het omgaan met gedachten en gevoelens, dit ter preventie van depressie. Zo ontstond MBCT – Mindfulness based cognitive therapy. 

Uit onderzoek blijkt dat je als beginner in de meditatiepraktijk al na zeer korte tijd – enkel uren – een verminderde reactie op stress in jouw hersenen kan waarnemen. Mindfulness meditatie heeft een meetbaar effect op het deel in jouw hersenen verantwoordelijk voor de vecht- of vluchtreactie bij stress (de amygdala).  Door meditatie krimpt dit deel en vermindert jouw reactie op stress sterk.  

Mindfulness geeft je meer mentale veerkracht – door jouw draagkracht te vergroten, sta je ondanks de stormen die je ervaart, sterker in het leven.  Bij een tegenslag raak je minder snel uit balans en lukt het je om uiteindelijk steeds weer terug tot jezelf te komen.  Of misschien zelfs tot een verbeterde versie van jezelf.  Want net daar, buiten jouw comfortzone, zwevend in de houvastloosheid die je tijdens een ingrijpende gebeurtenis ervaart, zit jouw ruimte om te groeien.  Mindfulness traint je om ook op die extreme momenten stil te staan bij wat je voelt en jouw emoties te doorleven in plaats van ze te willen veranderen of weg te duwen.  Hierdoor leer je makkelijker met kleine en grote veranderingen in jouw leven om te gaan.

Mindfulness verhoogt jouw focus en concentratieboog en dus jouw productiviteit – Mindfulness wordt ook wel training van de aandacht genoemd.  En net zoals je jouw lichaam traint, kan je ook jouw hersenen door meditatie trainen om beter te focussen.  Want meditatie vergt veel concentratie. De kunst om beter en langer te focussen, zonder afgeleid te raken door allerlei gedachten (Wat zal ik straks aantrekken ?,  Ik zou liever nu iets leuker doen !, Ik had echt wel gelijk tijdens die discussie gisteren !, …) zorgt ervoor dat je efficiënter doet wat je nu doet, en zo dus tijd wint.  Monotasking dus ! Wist je dat multitasking kan leiden tot een productiviteitsverlies van 40% ?  Net hierom vindt Mindfulness ook zijn weg naar scholen en het bedrijfsleven.

Mindfulness vergroot je empathie en compassie – onderzoek toont ook aan dat door de compassie-meditatie, sterkere verbindingen in jouw hersenen ontstaan in het circuit voor empathie.  Zelfzorg is hierbij een belangrijk element.  Het komt er op neer vriendelijk te zijn voor jezelf en jouw innerlijke criticus te doen zwijgen.  Je hebt zin om iets nieuw te proberen, maar denkt vrijwel onmiddellijk dat het je toch niet zal lukken ?  Da’s jouw innerlijke criticus die je streng toespreekt en automatische processen activeert die je remmen.  Door mild te zijn voor jezelf, ga je ook milder omgaan met mensen in jouw omgeving.  Jouw communicatiestijl verandert omdat je mensen beter aanvoelt.  Je gaat op een ander niveau verbinden, met een positieve impact op jouw sociale contacten als gevolg.    

Mindfulness helpt je om je minder te laten leiden door emoties – door de inzichtsmeditatie sta je stil bij wat je voelt, zonder dit te willen veranderen of weg te duwen.  Dit vraagt moed en doorzetting, want niet alle ervaringen zijn aangenaam.  Je leert jouw saboteurs en automatische reactiepatronen herkennen en laat jouw emoties niet meer bepalen hoe je reageert.  Je gaat bewuster kiezen.  Dit kan gaan om heel kleine alledaagse dingen, zoals het slechte weer dat jouw humeur voor de rest van de dag niet meer gaat bepalen. Of die file. Of jouw kleuter die het een topidee vond om het deze ochtend net iets langzamer aan te doen.  De frustratie van dat ene moment, zal je niet meer meenemen in de rest van jouw dag.  Vooral leuk voor jezelf, maar ook voor jouw omgeving !

 

En tot slot …


Mindfulness isn’t difficult. We just need to remember to do it.

∼ Sharon Salzberg ∼

 

Volgende week : Mindfulness & Yoga

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.