Mindfulness & Yoga

Dat zowel Mindfulness als Yoga een positieve impact op het mentale welzijn hebben, werd reeds uitvoerig wetenschappelijk onderzocht.  Hoewel beide disciplines uniek zijn, delen ze overeenkomsten waardoor we kunnen stellen dat Yoga zeker een aanvulling bij Mindfulness kan zijn. 

Naast de impact op het mentale welzijn, is er natuurlijk ook het effect op het fysieke welbevinden.  Net omwille van deze positieve effecten, zullen zowel Mindfulness als Yoga geleidelijk aan verder hun weg vinden naar onze gezondheidszorg, naar scholen en het bedrijfsleven. 

Wat is het ?

Mindfulness is de kunst om de aandacht te focussen op de huidige ervaring, waarbij de drukke geest wordt gekalmeerd en je niet in automatische reacties vervalt.  Hierdoor verminder je jouw stress.  Het focussen van de aandacht wordt getraind door formele en informele meditatie, en ook door Yoga.

De meest gekende klassieke Yoga, Hatha Yoga, maakt gebruik van houdingen (asana’s), ademhalingstechnieken (pranayama) en meditatie om het lichaam gezond te houden en de geest te bevrijden van onnodige ballast (piekergedachten) en beperkingen (interne criticus, angsten, …).  De link tussen de ademhaling en de bewegingen is bij Yoga cruciaal.

Hatha Yoga is ontstaan met als doel beheersing te krijgen over de geest en vooral over het lichaam. Vele duizenden jaren geleden gebruikten monniken deze yogahoudingen al om hun lichaam soepel en gezond te houden en voor te bereiden op de vele uren van (zittende) meditatie.

In deze Yoga (net als in het hele leven) kom je allerlei tegenstellingen tegen zoals inademen en uitademen, aanspannen en loslaten.  Hatha Yoga betekent dan ook verenigen van de tegenstellingen die je in je beoefening tegenkomt.

De overeenkomsten …..

Intense focus om mentaal tot rust te komen – Mindfulness leert je om tot rust te komen door je op het huidige moment te concentreren, en te kijken wat er allemaal bij jouw opkomt aan gedachten en emoties.  Hoe voel je je op dit moment ?  Bij Yoga ga je eerst je focus op jouw aandacht richten, en vervolgens deze aandacht naar binnen richten, en zo op exploratie gaan om tot rust te komen.

Niet-oordelende aandacht – Mindfulness leert je dus opmerken hoe je je op dit moment voelt, zonder in jouw opkomende gedachten of emoties mee te gaan.  Je merkt ze op en laat ze voorbijgaan, zonder oordeel. Hierdoor leer je om je niet te laten meeslepen wanneer er zich een moeilijk moment voordoet.

Ook bij Yoga speelt dit mee.  Er is een continue focus, waardoor je jezelf traint om je niet te laat meeslepen door afleidende gedachten.

De adem – Mindfulness gebruikt jouw adem als ankerpunt.  In een moeilijk moment kan je door diep te ademen en hierop te focussen, tot rust komen.  Een voorbeeld uit het leven gegrepen : verblind door de laagstaande zon, had ik afgelopen zaterdag met mijn wagen een kleine aanvaring met een boompje.  Wagen beschadigd, hartslag de hoogte in.  Een jaar geleden zou ik dit voorval de hele dag meegenomen hebben.  Door nu echter even een pauze te nemen en te ademen kon ik me focussen op wat er nu moest gebeuren.  Door mij niet te laten meeslepen in de praktische impact en ongemakken die dit voorval met zich meebrachten (Planning herstelling ? Wagen nog ok om op verlof te vertrekken ? …..) en waar ik op dat moment toch niets aan kon veranderen, kon ik de rest van de dag toch nog van de zon genieten. Herstelling ondertussen ingepland, verlof gaat gewoon door, … er was dus ook geen reden om me er op dat moment druk over te maken. De adempauze heeft dus mijn zonnige zaterdag gered !

Het synchroniseren van de adem en de beweging is de kern van Yoga.  Door je op deze synchronisatie te focussen, brengt de beweging mentale rust.  Ook hier is de focus enkel op wat er zich nu op jouw mat afspeelt, al de rest laat je achter bij de deur van de yogazaal !

Je grenzen kennen én respecteren – Mindfulness leert je jouw grenzen ontdekken en vooral ook de automatische reacties die je steeds over jouw grenzen duwen.  En zo dus stress creëren.  Dat kleine stemmetje in je hoofd dat zegt : Als jij dat kan, kan ik dat ook.  Als ik nu al stop, lijk ik wel een loser.  Goed is ok, maar perfect is beter, ……  Je kent het wel.  Ook in Yoga staat de gedachte dat gezondheid en persoonlijke groei afhangen van hoe je jezelf behandelt centraal. Als je lief bent voor jezelf is dat beter voor je lichaam. Dus zelfzorg : jezelf bewust aandacht geven, je grenzen respectvol benaderen, met waardering en dankbaarheid, zonder geweld, zonder prestatiedrang. Voelt het vandaag niet goed aan, dan gaat het morgen misschien beter.  Elk moment is anders !

En tot slot ….


You cannot always control what goes on outside,

but you can always control what goes on inside.

Wayne Dyer ∼

 

Lees ook : Mindful holiday !

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.