Mindfulness & Education

‘Geluk.  The World Book of Happiness’, net geen 300 bladzijden waarin 100 onderzoekers in de positieve psychologie uit 50 landen hun visie op geluk geven, in gewone mensentaal.  Heerlijk om gewoon door te bladeren, enkel de titels te lezen, of dan weer een volledige artikel. 

Al in de inleiding lees je :


Toch schuilt er in elke mens een onmetelijke en positieve kracht. 

Die kunnen we versterken en ontwikkelen.


 

Een quote die volledig kadert in mijn gevoel dat Mindfulness ook zeer waardevol voor jongeren kan zijn.  Jong geleerd, …. .  Tenslotte wil je jouw kinderen toch zoveel mogelijk bagage meegeven om de golven van het leven te kunnen weerstaan, niet ?  Dit kan via individuele coaching of via Mindfulness trainingen in groep.  Maar waarom nog niet via ons onderwijs ?  Uiteindelijk is het mentale welbevinden van onze jeugd toch minstens zo belangrijk als hun fysieke gezondheid.  

Onderzoek toonde al uitgebreid de kracht van positief onderwijs aan, een methode waarbij de kennis van de positieve psychologie wordt toegepast om leerlingen én leerkrachten ertoe aan te zetten meer positieve emoties te beleven, een grotere veerkracht te ontwikkelen en meer betekenis te zoeken.  Onderwijs met als doel het behalen van een academische titel waarbij er niet gefocust wordt op conformisme en wedijver, die vaak tot angst en onzekerheid leiden, maar wel op de 7 domeinen van de positieve psychologie : emotie, dankbaarheid, vermogens, creativiteit, zelf-effectiviteit, veerkracht en Mindfulness.

Praktisch is deze manier van lesgeven gebaseerd op de ‘broaden-and-build’-theorie van Barbara Fredrickson.  Negatieve emoties zoals angst en boosheid vernauwen jouw manier van denken en handelen en activeren onbewust de vlucht/vecht reactie.  Positieve emoties zoals geluk en blijdschap zorgen ervoor dat je situaties in een breder perspectief kan zien en activeren jouw nieuwsgierigheid (broaden). Als het een gewoonte wordt om op een positieve manier te denken, wordt dit langzamerhand steeds verder uitgebouwd (build).  Op termijn leidt dit tot een open visie, flexibiliteit, creativiteit, probleemoplossend denken, mentaal en fysiek welbevinden. Dit kan bijvoorbeeld al eenvoudig weg door een ‘fout’ antwoord positief te benaderen, en te kijken naar de opbouw en de creativiteit in de redenering die erachter schuilgaat.  Soms kan je meer leren uit foute dan uit goede antwoorden. En de leerling in kwestie wordt positief benaderd op deze manier.  Dit geeft zelfvertrouwen en ruimte voor het gevoel dat fouten maken een deel van opgroeien, van het leven is.

Voor leerkrachten kan het integreren van de positieve psychologie hun welbevinden sterk verbeteren, hun motivatie verhogen en de effectiviteit van het lesgeven optimaliseren.  Want ook voor leerkrachten is aandacht voor de mentale gezondheid in een steeds complexer wordende onderwijscontext belangrijk.  Daarenboven straalt het positievere welbevinden van de leerkracht af op elke leerling. En vice versa.

Ondanks de bewezen voordelen van de integratie van de positieve psychologie in het onderwijs, is de weg echter nog lang.  Via Mindfulness trainingen voor jongeren wil ik alvast in de toekomst mijn steentje bijdragen.  Elke verandering bestaat tenslotte uit veel kleine stapjes.  En hopelijk kan dit op een dag ook via het onderwijsnet.

Gewoon ruimte maken voor :

HAppen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.