Mindfulness

Wat is Mindfulness ?

Er is al veel geschreven over Mindfulness.  Vaak klinkt het nogal zweverig, en als leek is het niet eenvoudig hieruit af te leiden wat Mindfulness nu is en wat het voor jou kan betekenen. 

We vertrekken van de definitie van Jon Kabat-Zin, één van de grondleggers van Mindfulness : In ons dagdagelijks leven is mindfulness een Aandachtgerichtheid waarbij je aandacht geeft op een speciale manier: doelbewust, op het moment en niet oordelend.

Mindfulness gaat over aandacht hebben voor dit moment, zonder oordeel en accepteren wat er is. Dit kan altijd en op elk moment, of het nu gaat over gezondheid, sport, studeren, algemeen welzijn, ….. Mindfulness is dus een manier van leven !   

Voor mij betekent dit geniet van wat er op dit moment gebeurt of van wat je op dit moment hebt, zonder door de bril van je eigen ervaring te kijken en te oordelen.  Je accepteert wat er is, niet meer niet minder.  Accepteren betekent hier niet ‘berusten in’, maar gewoon erkennen dat er iets is.

 

Wat heb je nodig ?

Tijd – het verwerven van een nieuwe vaardigheid kost tijd.  Jouw ‘oude’ gewoontes zitten ingebakken in jouw handelingen en reacties als automatismen.  Deze eerst leren herkennen en dan geleidelijk aan veranderen vraagt elke dag opnieuw een stukje van jouw tijd.  Alles begint bij de intentie om deze tijd vrij te maken.

Oefenen – het verwerven van een nieuwe vaardigheid vraagt veel oefening.  Eens je jouw ‘oude’ gewoontes hebt leren herkennen, ga je jezelf trainen om niet meer te reageren op automatische piloot.  Het komt er dus op aan nieuwe gewoontes aan te leren, en bewust te reageren.

Geduld – verandering vergt moed en doorzetting, elke dag opnieuw aan jezelf willen werken.  Dit doe je vooral stap per stap.  Je begint klein, maar je zal ervaren dat elke kleine verandering een stap is in de richting van een gelukkiger leven is.  Gun het jezelf, geef jezelf de tijd en verwacht niet onmiddellijk grootse dingen.

 

Hoe werkt het ?

Aandacht geven aan het huidige moment, doe je door informele of formele meditatie.  Klinkt zweverig, maar eens je de smaak te pakken hebt, zal je merken dat dit heel logisch en verhelderend is.

De informele meditatie : in deze eerste stap sta je stil bij een gewone dagdagelijkse activiteit, die je normaal op automatische piloot doet (douchen, afwassen, samen ontbijten, …), en ga je focussen op dit moment, op wat je voelt en wat je ervaart.  Je hoofd zit vol met gedachten en plannen, maar probeer te genieten van dit moment.  Zo is er geen ruimte om je gedachten te laten afdwalen en ze de kans te geven op de voorgrond te komen.  Door de tijd voor iets of iemand in dit moment vrij te maken, zeg je dat je dat of hem/haar de moeite waard vindt.

Moeilijk ?  Natuurlijk, want dit is nieuw en alle begin is moeilijk.  Maar oefening baart kunst. Door dagelijks te oefenen, train je je brein om jouw gedachten beter te beheren. Probeer elke dag minstens een paar momenten te oefenen.

Bijkomend kan je ook een eenvoudige formele meditatie proberen.  Dit vraagt iets meer tijd, en kan je best in jouw dagelijkse routine inplannen.  Met de ademfocus oefen je verder om jouw aandacht in dit moment te houden.  Neem een moment voor jezelf op een rustige plek, en focus op jouw adem.  Als je merkt dat je aandacht afdwaalt of dat er ruimte is voor gedachten die automatisch verschijnen (piekeren, malen, zorgen…), breng je focus dan terug op jouw adem.  Focus op het in- en uitademen.  Afdwalen is normaal en geen probleem.

Online vind je duizend-en-één ademfocus-meditaties waarmee je aan de slag kan.  Zoek er eentje uit die voor jou aangenaam klinkt, zodat de stem je aandacht alvast niet afleidt.

 

Is Mindfulness dan enkel meditatie ?

Helemaal niet.  Door de meditatie-oefeningen ga je wel jouw gemoedstoestand  veranderen en sta je sterker in het dagelijkse leven als zich onaangename situaties voordoen.  Je ontdekt je negatieve gedachtepatronen, die leiden tot  piekergedachten, stress, slapeloosheid, …..  Je leert ze te herkennen als ze zich opdringen tijdens je dagdagelijkse bezigheden.  Dan kan je bewust en vooral anders reageren.