Mindfulness

Wat is Mindfulness ?

Er is al veel geschreven over Mindfulness.  Vaak klinkt het nogal zweverig, en als leek is het niet eenvoudig hieruit af te leiden wat Mindfulness nu is en wat het voor jou kan betekenen. We vertrekken van de definitie van Jon Kabat-Zin, één van de grondleggers van Mindfulness : In ons dagdagelijks leven is mindfulness een Aandachtgerichtheid waarbij je aandacht geeft op een speciale manier: doelbewust, op het moment en niet oordelend.

Mindfulness gaat over aandacht hebben voor dit moment, zonder oordeel. Je accepteert wat er is, ook wat onaangenaam is. Je er tegen verzetten brengt enkel maar meer stress met zich mee.

Mindfulness past in elke context, altijd en op elk moment, of het nu gaat over gezondheid, sport, studeren, algemeen welzijn, ….. Mindfulness is dus een manier van leven !   

Voor mij betekent dit geniet van wat er op dit moment gebeurt of van wat je op dit moment hebt, zonder door de bril van je eigen ervaring te kijken en te oordelen.  Je accepteert wat er is, niet meer niet minder.  Accepteren betekent hier niet ‘berusten in’, maar gewoon erkennen wat er is. Je maakt onderscheid tussen jouw emotie, die je mag voelen, en de situatie, die je kan aanpakken.

Wat heb je nodig ?

Tijd – het verwerven van een nieuwe vaardigheid kost tijd.  Jouw ‘oude’ gewoontes zitten ingebakken in jouw handelingen en reacties als automatismen.  Deze eerst leren herkennen en dan geleidelijk aan veranderen vraagt elke dag opnieuw een stukje van jouw tijd.  Alles begint bij de intentie om deze tijd vrij te maken.

Oefenen – het verwerven van een nieuwe vaardigheid vraagt veel oefening.  Eens je jouw ‘oude’ gewoontes hebt leren herkennen, ga je jezelf trainen om niet meer te reageren op automatische piloot.  Het komt er dus op aan nieuwe gewoontes aan te leren, en bewust te reageren.

Geduld – verandering vergt moed en doorzetting, elke dag opnieuw aan jezelf willen werken.  Dit doe je vooral stap per stap.  Je begint klein, maar je zal ervaren dat elke kleine verandering een stap is in de richting van een gelukkiger leven is.  Gun het jezelf, geef jezelf de tijd en verwacht niet onmiddellijk grootse dingen. 

Hoe werkt het ?

Aandacht geven aan het huidige moment, doe je door informele of formele meditatie.  Klinkt zweverig, maar eens je de smaak te pakken hebt, zal je merken dat dit heel logisch en verhelderend is.

De informele meditatie : in deze eerste stap sta je stil bij een gewone dagdagelijkse activiteit, die je normaal op automatische piloot doet (douchen, afwassen, samen ontbijten, …), en ga je focussen op dit moment, op wat je voelt en wat je ervaart.  Zo is er geen ruimte om je gedachten te laten afdwalen naar zorgen over de toekomst of problemen uit het verleden.  Door de tijd voor iets of iemand in dit moment vrij te maken, zeg je dat je dat of hem/haar de moeite waard vindt. Moeilijk ?  Natuurlijk, want dit is nieuw en alle begin is moeilijk.  Maar oefening baart kunst. Door dagelijks een paar korte momenten te oefenen, train je je brein, net zoals je lichaam traint.

Bijkomend kan je ook een eenvoudige formele meditatie proberen.  Dit vraagt iets meer tijd, en kan je best in jouw dagelijkse routine inbouwen.

Is Mindfulness dan enkel meditatie ?

Helemaal niet.  Door de meditatie-oefeningen ga je wel jouw gemoedstoestand veranderen en sta je sterker in het dagelijkse leven als zich onaangename situaties voordoen.  Je ontdekt je negatieve gedachtenpatronen, die leiden tot piekergedachten, stress, slapeloosheid, …..  Je leert ze te herkennen als ze zich onbewust opdringen tijdens je dagdagelijkse bezigheden.  Telkens als je merkt dat je gedachtentrein vertrokken is, kan je deze stoppen. Zo stop je ook de vaak negatieve gedachtenstroom.  

Wat houdt een Mindfulness Essentials workshop in ?

Tijdens deze training maak je kennis met de basisprincipes van Mindfulness en hoe je deze kan toepassen in dagdagelijkse situaties voor jezelf, je gezin, je werk, in je communicatie, … Gedurende 4 wekelijkse sessies ontdek je hoe je voor jezelf vaak stress creëert en wat de impact ervan is op je mentale en fysieke welzijn. Ik reik je de tools aan om stress in je leven te herkennen, er bewuster mee om te gaan én vooral om de oorzaken aan te pakken.  Aan de hand van concrete situaties, oefeningen en theoretische onderbouwing ontdek je al snel hoe je met Mindfulness elke dag gelukkiger en veerkrachtiger in het leven kan staan. Hoe je meer kan genieten van elke moment.

Wat houdt een Mindfulness 8-wekentraining in ?

Tijdens deze training maak je uitgebreid kennis met Mindfulness.  Gedurende 8 wekelijkse sessies ontdek je vanuit de waarde van Mindfulness door zelfreflectie.  Ik reik je de tools aan om stress in je leven te herkennen, er bewuster mee om te gaan én vooral om de oorzaken aan te pakken.  Aan de hand van concrete situaties, oefeningen, meditaties en theoretische onderbouwing ontdek je al snel hoe je met Mindfulness een fundament kan leggen om gelukkiger en veerkrachtiger in het leven kan staan. Hoe je meer kan genieten van elke moment.

Wat houdt persoonlijke coaching in ?

Tijdens een persoonlijk coaching traject maak je kennis met Mindfulness en reik ik je de tools aan die het best aansluiten bij jouw situatie. Zo ontdek je om stress in je leven te herkennen en er bewuster mee om te gaan, maar ook om de oorzaken van jouw stress aan te pakken. Aan de hand van concrete situaties, oefeningen en theoretische onderbouwing ontdek je al snel hoe je mindfull kan omgaan met jouw specifieke situatie. Hoe je met Mindfulness elke dag gelukkiger en veerkrachtiger in het leven kan staan. Hoe je meer kan genieten van elke moment.

Mindfulness helpt je zo om ten volle van het leven te genieten !

Info of inschrijving ?

  • klik door naar de pagina Workshops
  • voor persoonlijke coaching : mail via Contact of naar mindthismoment@outlook.com